MindShift

Medytacja – na jakie korzyści możesz liczyć?

Na jakie jeszcze korzyści z medytacji mogą liczyć osoby, które regularnie medytują?

Kolejne badania dotyczące wpływu medytacji na strukturę mózgu zostały przeprowadzone w 2011 roku, przez zespół badaczy pod kierownictwem dr Sary Lazar (Harvard University). Uczestnicy badania zostali zaproszeni do udziału w 8 tygodniowych warsztatach z mindfulness, które miały na celu redukcję poziomu stresu. Uczestnicy eksperymentu zostali zbadani przed i po zakończeniu badania rezonansem magnetycznym. Aby wyniki badań były jeszcze bardziej wiarygodne, naukowcy zorganizowali także grupę kontrolną, która nie medytowała. Wyniki tego eksperymentu wykazały, że medytacja wpływa m.in. na:

  • zwiększenie grubości kory w hipokampie (która w dużym stopniu odpowiada za uczenie się i pamięć)
  • zwiększenie obszaru pnia mózgu, w którym produkuje się wiele regulacyjnych neuroprzekaźników (np. regulującej nastrój serotoniny)
  • wzrost grubości kory w obszarach mózgu, które kontrolują przetwarzanie autoreferencyjne (umiejętność odnoszenia tego, co obserwujemy do samego siebie) oraz stabilizację emocji
  • zmniejszenie objętości komórek mózgowych w ciele migdałowatym (które inicjuje negatywne emocje: stres, niepokój i strach)
  • zwiększenie aktywności fal mózgowych gamma o wysokiej amplitudzie (korelują ze stanami podwyższonej świadomości)

Medytacja — korzyści dla mózgu

Badania przeprowadzone przez Floriana Kurta z Uniwersytetu Kalifornijskiego na osobach, które medytowały przez 20 lat, wykazały, że osoby te mają więcej szarej substancji w mózgu od tych, które nigdy nie medytowali. Badanie to udowodniło także tezę, że osoby, które regularnie medytują od wielu lat, mają lepiej zachowany mózg. Oznacza to, że mózgi osób medytujących starzeją się wolniej!

Inne badania wskazują również, że osoby oddające się medytacji mają mniejsze problemy z koncentracją, nawet w warunkach, które koncentracji nie sprzyjają, np. w hałasie. Osoby praktykujące medytację nabyły bowiem umiejętność „wyłączania się” od bodźców zewnętrznych, co zdecydowanie ułatwia skupienie się na wykonywanym zadaniu.

Umiejętność koncentracji, wpływa na jeszcze jeden aspekt — osoby takie łatwiej się uczą, a proces przyswajania przez nich wiedzy odbywa się szybciej.

Medytacja — na jakie korzyści możesz liczyć?

Coraz więcej badań naukowych potwierdza zbawienne oddziaływanie medytacji na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. W głównej mierze odpowiadają za to zmiany, które zachodzą w strukturze ludzkiego mózgu. Wiemy już, co dzieje się z naszym mózgiem podczas medytacji. A, czy zastanawialiście się, jakie zauważalne korzyści może przynieść nam medytacja w życiu codzienny? Otóż lista benefitów, które zostały potwierdzone naukowo, jest naprawdę długa.

Medytacja zmniejsza stres i lęk
Do tej pory przeprowadzone badania naukowe pokazują, że medytowanie pozwala skutecznie obniżyć poziom odczuwanego stresu. W jaki sposób? Odseparowanie się od negatywnych myśli, pozwala na obniżenie poziomu kortyzolu, który odpowiada w głównej mierze właśnie za stres.

Jakie są skutki długotrwałego stresu dla naszego organizmu?  Może on prowadzić do uwalniania się w organizmie zapalnych substancji chemicznych, zwanych cytokinami. W efekcie może to zakłócać sen oraz sprzyjać depresji, oraz stanom lękowym. Stres wpływa także na podwyższenie ciśnienia krwi oraz może wywoływać zmęczenie, a także utrudniać myślenie.

Analiza badań naukowych, m.in tych przeprowadzonych na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa oraz opublikowanych w ramach metaanalizy przez JAMA Internal Medicine, pozwoliła na potwierdzenie przez naukowców, że udział w programach mindfulness może pomóc złagodzić stany lękowe.

Medytacja może także obniżyć poziom lęku związanego z pracą zawodową. Jedno z przeprowadzonych badań wykazało związek między medytowaniem a poprawą samopoczucia oraz obniżeniem poziomu stresu odczuwanego w związku z wykonywaną pracą. Pracownicy biorący udział w eksperymencie przez 8 tygodni korzystali z aplikacji do mindfulness. W trakcie i po zakończeniu badania osoby te doświadczyły zmniejszenia poziomu lęku oraz poprawę nastroju.

Polepsza sen
Do tej pory przeprowadzone badania naukowe wskazują także na związek praktykowania mindfulness z lepszym snem. Osoby, które medytują, śpią dłużej oraz rzadziej zmagają się z bezsennością. Dodatkowo medytacja jest jedną z zalecanych metod  do walki z bezsennością. Pozwala wyciszyć umysł oraz zapanować nad „gonitwą myśli”, która bardzo często jest jedną z przyczyn problemów ze snem.

Pomaga w kontrolowaniu uzależnień
Umiejętność kontroli myśli, którą ćwiczymy podczas medytowania, może także pomóc w walce z uzależnieniami. Badania naukowe wykazały, że medytacja pozwala bowiem przekierowywać swoją uwagę oraz łatwiej zarządzać emocjami. Prowadzi także do lepszego zrozumienia przyczyn naszych stanów emocjonalnych.

To z kolei przyczynia się do zwiększenia skuteczności zmagań z uzależnieniami. Udowadnia to jedno z badań, przeprowadzone na grupie 60 osób walczących z alkoholizmem. Po 3 miesiącach praktykowania medytacji osoby te zauważyły obniżenie poziomu stresu, niepokoju oraz głodu alkoholowego.

Pomaga w kontrolowaniu bólu
Medytacja pomaga także w zmniejszeniu poziomu odczuwania bólu. Przytoczona już wcześniej analiza badań wykonana na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa, wykazała, że medytowanie wiązało się ze zmniejszeniem bólu. Jak to możliwe? Otóż percepcja bólu jest połączona ze stanem naszego umysłu i w sytuacjach stresujących może się zwiększać.

Wspiera samoświadomość
Wiele badań naukowych poświęconych medytacji wskazuje na jej zbawienny wpływ na samoświadomość. Lepsze poznanie siebie może pomóc nam w osiąganiu celów oraz zwiększeniu poczucia własnej wartości. Większa samoświadomość wpływa także na zmniejszenie poczucia samotności oraz zwiększenie kontaktów społecznego.

Zmniejsza występowanie stanów zapalnych

Medytacja pozwala na złagodzenie skutków występowania w organizmie przewlekłych stanów zapalnych, które w długim okresie mogą przyczyniać się do rozwoju takich chorób, jak: Alzheimer, rak czy cukrzyca. Wskazuje na to jedno z przeprowadzonych badań na grupie osób cierpiących z powodu zmian alergicznych skóry. Po 8 tygodniach medytacji reakcja ich organizmu na kontakt z alergenem była mniejsza w porównaniu do grupy kontrolnej, która nie medytowała.

Medytacja, która do do niedawna była utożsamiana z jednym z obrządków religijnych, staje się coraz bardziej popularnym sposobem na odzyskiwanie równowagi wewnętrznej.  Do medytacji nie potrzebujesz żadnej wiedzy ani sprzętu. Wszystko, czego potrzebujesz, to ciche miejsce, w którym możesz wygodnie usiąść. Aby zacząć, skup się na oddychaniu, zamknij oczy i postaraj się pozostać w tej zrelaksowanej pozycji przez co najmniej 10 minut. To Twój pierwszy krok, w drodze do lepszego poznania siebie!

Bibliografia:

Oznacza to, że mózgi osób medytujących starzeją się wolniej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.